Jak określić zdrowie dziąseł?

W kolejnym odcinku naszego vloga #misjausmiech poruszamy temat zdrowych dziąseł.

Tym razem Doktor Irmina Materna rozmawiała ze specjalistą periodontologii dr Zuzanną Cienkierą.

• Kiedy powinna odbyć się pierwsza wizyta u periodontologa ?
• Co oznaczają zdrowe i mocne dziąsła?
• Z czym wiążę się bagatelizowanie krwawienia dziąseł?

Zdrowe dziąsła są przede wszystkim jasnoróżowe, twarde i spoiste, wyjaśnia periodontolog z DeClinic doktor Zuzanna Cienkiera. Największym wrogiem zdrowych dziąseł jest kamień nazębny, który tworzy się z pozostałych po posiłku resztek jedzenia. Zdrowe dziąsła nie powinny w jakikolwiek sposób przy nitkowaniu czy szczotkowaniu doprowadzać do krwawienia. Dzieje się tak, gdy kamień nie jest regularnie usuwany, wówczas wciska się pod dziąsła wywołując ich krwawienie. W ten sposób dochodzi do odklejania dziąsła z powierzchni korony i korzenia co powoduje dostanie się pod dziąsło licznych bakterii i tworzenie tzw. kieszonek dziąsłowych w których gromadzą się resztki pokarmu.

Co jeśli pacjent zbagatelizuje krwawienia?

W kolejnym etapie dochodzi do zaniku kości i zniszczenia więzadła ozębnej. Rezultatem tego może być niestety utrata zęba. Kiedy Pacjent bagatelizuje krwawienia, wówczas leczenie jest nie tylko bardziej skomplikowane i czasochłonne a również bardziej kosztowne dla Pacjenta. Dodatkowo w zaawansowanym stadium krwawienia zmniejsza się rokowanie na całkowite wyleczenie Pacjenta.

Jakie objawy mogą wystąpić kiedy Pacjent ma zaawansowane stadium krwawienia?

Mogą wystąpić wszelkie objawy wysięku ropnego, oraz ruchomość, niestabilność i utrata zębów. Jeśli dojdzie do tego, że zęby zaczną się ruszać to niestety jest to bardzo fatalna sytuacja. Nieleczona ruchomość zębów prowadzi do ich utraty, co jest wynikiem wyłącznie długotrwałego zaniedbania przez Pacjentów.

Czy pasta do zębów może wyleczyć ruchome zęby, jak pokazują to nagminnie w reklamach telewizyjnych?

Nie ma takiej możliwości, by zwykła pasta do zębów odwróciła jakikolwiek stan zapalny, czy doprowadziła do tego ze ruchomy ząb zmieni się w stabilny i nieruchomy.
Należy również pamiętać o jeszcze jednej bardzo ważnej sprawie, że wszystkie bakterie które występują w kieszeniach dziąseł są bardzo szkodliwe zarówno dla jamy ustnej jak i dla organizmu. Bakterie, które tam bytują mają powinowactwo do chorób nerek, chorób serca oraz pogłębiają i pogarszają przebieg cukrzycy.

Czy to prawda, że podczas zwykłego szczotkowania Pacjent może ruchomy ząb wręcz wypluć?

Jeśli ruchomość jest do tego stopnia zaawansowana to owszem, może się zdarzyć, że go wypluje podczas szczotkowania ale także, może się to zdarzyć przy jedzeniu twardych rzeczy.