Zęby mleczne - leczyć, czy nie leczyć?

Zęby mleczne – białe perełki na które z niecierpliwością oczekują Rodzice. Pierwszy mleczak wzbudza wiele emocji, ale gdy euforia opadnie a zębów przybywa pojawia się też problem = próchnica.

W gabinecie często spotykamy się z dylematami Rodziców związanymi z leczeniem mleczaków. Tymczasem jest wiele powodów dla których to właśnie te zęby należy objąć profesjonalną opieką stomatologiczną.

Po pierwsze szkliwo zębów mlecznych jest 2-krotnie cieńsze, a powierzchnia jest zdecydowanie bardziej nierówna w porównaniu z zębami stałymi. To powoduje, że próchnica występuje już w bardzo młodym wieku. Szkliwo jest uboższe w składniki mineralne a obecność tzw. linii porodowej sprzyja przenikaniu bakterii.

Cechą charakterystyczną jest szybki postęp procesu chorobowego z mało odczuwalnymi dolegliwościami. Przez dłuższy czas dziecko nie zgłasza żadnych dolegliwości, a rozwój próchnicy odbywa się pod powierzchnią szkliwa.

Pamiętajmy, że dzieci dopiero uczą się dbać o swoje zęby, poznają tajniki prawidłowego szczotkowania, smakują pasty do zębów. Bez pomocy Rodziców zęby zwykle nie są prawidłowo umyte. Płytka nazębna to świetna pożywka dla bakterii. Dlatego tak ważne są systematyczne wizyty kontrolne w gabinecie stomatologicznym co 3-4 m-ce, aby móc wykryć ognisko próchnicowe na bardzo wczesnym etapie.

Kolejnym powodem dla którego należy leczyć zęby mleczne to szybkie przechodzenie jednego stadium próchnicy w drugie. Szybko w proces chorobowy zostaje wciągnięta miazga, co zwykle kończy się dużymi dolegliwościami bólowymi dla dziecka, a wizyta w gabinecie wtedy gdy „boli” to najgorszy moment na wprowadzenie Malucha w świat zdrowych zębów.

Wyróżniamy trzy postacie próchnicy które są szczególnie niebezpieczne:

Próchnica wczesna

W krótkim czasie dochodzi do zniszczenia dużych powierzchni korony zęba i powikłań ze strony miazgi. Cechuje się stałym niezahamowanym postępem pomimo prowadzonego leczenia.

Próchnica butelkowa "nursing bottle caries"

Występuje u dzieci do 3 r.ż. a czynnikiem wyzwalającym zwykle jest przedłużone karmienie butelką i podawanie niemowlakom w celu uspokojenia smoczków z cukrem lub miodem. Nadmierne słodkie pokarmy i napoje przyklejają się do słabo zmineralizowanych zębów powodując rozległe ubytki.

Próchnica okrężna

Dotyczy zwykle zębów przednich w szczęce symetrycznie po stronie prawej i lewej. Obejmuje powierzchnie wargowe i  okolicę szyjki zęba. Podminowane próchnicą szkliwo odpryskuje, pozostawiając mocno osłabione kikuty zębów.

Drodzy Rodzice, zęby mleczne wbrew różnym opiniom należy leczyć. Próchnica jest chorobą zakaźną, w szybkim tempie atakuje kolejne zęby. Wizyta dziecka w gabinecie w chwili bólu  ma nie tylko negatywny aspekt zdrowotny, ale również edukacyjny. Wszystkim zależy aby Maluch chętnie przychodził do stomatologa bez obaw i strachu i  potrafił współpracować. To wpływa na jego podejście do leczenia w życiu dorosłym. To my dorośli kształtujemy światopogląd małego człowieka, jesteśmy dla niego wzorem. To my dorośli odpowiadamy za jego zdrowie. Rodzicu nie jesteś sam. Klinika którą stworzyłam jest przygotowana do przyjmowania Małych Pacjentów – oferujemy nie tylko różne formy leczenia, ale i edukacji. Wystarczy znaleźć trochę czasu, odwiedzić nas i przekonać się, że wizyta na fotelu stomatologicznym może być bezbolesna a więc bezstresowa i przyjemna dla Maluchów i ich Rodziców.

lek.dent. Irmina Materna